Dlaczego sen jest tak ważny dla zdrowia?

trener personalny Sebastian ŁepkowskiAutor: Sebastian Łepkowski

śpiaca kobieta w łóżku

Sen jest potrzebny człowiekowi każdego dnia, aby mógł on sprawnie funkcjonować. Wpływa on na pamięć i efektywną pracę mózgu. Jeśli źle sypiamy, zaczynamy mieć problemy z koncentracją, nadwagą i kondycją. Nasz organizm staje się również mniej odporny na choroby i wirusy. Niewyspanie powoduje, że nasze samopoczucie jest dużo gorsze. Ważne jest także wiedzieć, że długość snu nie ma znaczenia, ważniejsza jest jego jakość.

Co może powodować brak snu?

Brak snu może powodować bóle głowy. Migreny mogą pojawić się właśnie z powodu bezsennych nocy. Może on również powodować przyrost masy ciała. Jeśli nie śpisz, dojdzie do zaburzenia równowagi hormonalnej. Tym sposobem zwiększa się Twój apetyt na wysokokaloryczne pokarmy. Poza tym, jeżeli jesteś niewyspany, masz chęć jeść większe porcje i decydujesz się spożywać niezdrową żywność. Brak snu może powodować nawet otyłość. Może również dojść do tego, że staniesz się bardzo drażliwy i roztargniony. Niewyspanie powoduje skłonność do rozpraszania. Poza tym długotrwała deprywacja snu zaburza nasze zdolności językowe i utrudnia prawidłowe wyrażanie swoich emocji i myśli. Może dojść także do obniżonej odporności, zwiększa się ryzyko infekcji. To udowodnione, że osoby, które nie śpią przeziębiają się trzy razy częściej niż te, które sypiają np. po 8 godzin. Ponadto ludzie, którzy nie śpią, znacznie gorzej rozwiązują problemy logiczne i matematyczne. Jeśli nie śpisz, pojawia się zmęczenie oczu. Odczuwasz je jako sińce pod oczami, ból, skurcze powiek, suchość oczu, światłowstręt, przekrwienie. Stałe zmęczenie oczu może prowadzić zaś do wystąpienia jaskry. Zła jakość snu wpływa także na działanie mikroflory jelitowej. Możesz również stać się tak, że będziesz musiał często chodzić do toalety, właśnie przez gorszą jakość spania. Obniży Ci się także popęd seksualny. Pogarsza się także stan układu krwionośnego. Ludzie zmęczeni i niewyspani mają większe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Warto sobie uświadomić, że sen może zaburzyć:

Czytaj też: Detoxyn - suplement na oczyszczanie organizmu z toksyn

Przyczyny brak snu

Brak snu może wynikać z przepracowania i trybu życia. Trudności ze spaniem mają osoby, które są aktywne zawodowo np. realizują wiele zleceń, pracują na kilka etatów. Jeśli prowadzisz tryb życia, w którym mało jest snu, może to mieć negatywne skutki dla Twojego zdrowia. Warto również wiedzieć o zaburzeniu snu, jakim jest bezsenność. Określa się je jako ogólne pogorszenie jakości snu, brak ciągłości snu w ciągu nocy. Przyczyny bezsenności mogą być różne np. silny stres, dolegliwości chorobowe takie jak nykturia, zaburzenia neurologiczne. Przyczyną tego zaburzenia snu mogą być także złe nawyki żywieniowe np. spożywanie tłustych posiłków przed snem. Może być to też siedzący tryb życia i brak ruchu, niekomfortowe warunki snu, zbyt częste drzemki w ciągu dnia, przyjmowanie wieczorem środków pobudzających.

Czytaj też: Krem na żylaki - Varicorin

Jak bezsenność wpływa na zdrowie?

budzik szary

Podstawą funkcjonowania każdego ludzkiego organizmu jest zdrowy i spokojny sen. Skutki bezsenności to np. cenie pod oczami, podpuchnięte powieki czy ziemista cera. Brak snu wyniszcza jednak nasz organizm też od wewnątrz. Fizyczne konsekwencje to np. gorsza jakość wykonywanych czynności, niższa zdolność intelektualna, niekontrolowane zasypianie w ciągu dnia. Bezsenność może mieć też skutki fizjologiczne np. obniżona odporność, zwiększone ryzyko wystąpienia chorób somatycznych, układu żołądkowo-jelitowego, układu sercowo-naczyniowego, większe ryzyko wystąpienia różnego rodzaju chorób psychicznych. Jeśli zmagasz się z bezsennością, warto skorzystać ze specjalistycznej pomocy lekarza. Możesz też spróbować z domowymi i sprawdzonymi sposobami na brak snu. Najlepiej też, jeśli zaczniesz kłaść się i wstawać w regularnych godzinach.

Podziel się artykułem ze znajomymi
Tweetnij

Portal dietaisuplementy.pl to miejsce tworzone przez ludzi z pasją. Dzięki temu nasza strona jest rzetelnym źródłem wiedzy na temat indywidualnych potrzeb ludzkiego organizmu. Zdobędziesz tu cenne wskazówki i poznasz sposoby zadbania o odpowiednią wagę, kondycję oraz wygląd. Każdy z nas jest inny, ale grożą nam te same deficyty. Poznaj naszą witrynę i zadbaj o siebie świadomie.

Polecane artykuły:

suplementy na odchudzanie

Najlepsze suplementy na odchudzanie

suplementy na łysienie i wypadanie włosów

Najlepsze suplementy na łysienie

suplementy na oczyszczanie organizmu

Najlepsze suplementy na oczyszczanie organizmu

suplementy na siłownię

Najlepsze suplementy na siłownię

suplementy na odchudzanie Cappuccino MCT

Cappuccino MCT - suplement na odchudzanie

wypadanie włosów

Profolan w walce z wypadającymi włosami

wypadanie włosów i łysienie

Folisin na zdrowe i gęste włosy

dziewczyna z blond włosami

Locerin - opinie, cena oraz skład

dziewczyna z wyrzezbionym brzuchem

Spirulin Plus - oczyszczanie organizmu z toksyn

Więcej artykułów o suplementach diety:
oczyszczanie organizmu z fibre select

Fibre Select - jak pozbyć się toksyn z organizmu

podciąganie na drążku wysportowanej osoby

Nutrigo Lab Strength - suplement przed treningiem

cwiczenia na silowni

Nutrigo Lab Regeneration - pomoc po treningu

brak cellulitu u kobiet

Jak pozbyć się cellulitu?

nogi bez żylaków

Varicorin - pomoc z żylakami

twarz bez zmarszczek

Collagen Select - preparat na zmarszczki